2018. szeptember 1., szombat

Általános iskolában végig az volt rólam a köztudatban: okos vagyok. Ez a lány okos. Jó hát nem szép, meg kövér is, de okos. Amikor iskolaválasztásra került a sor, egyértelmű volt a gimnázium. Oda mennek az okosak, nem? A szüleim meg is engedték ezt, talán ők is azt gondolták okos a gyerekük, hiszen végig kitűnő volt, pár félévi botlást leszámítva (egy darab 4es), mert okos=kitűnő.

Emlékszem anyu mesélte, ahogy többen megfedték őket, miért engednek ott tanulni, nem lesz szakmám, csak érettségim. Ezen már akkor is felháborodtam, milyen alapon "csakozzák" az én jövendő érettségimet olyan emberek akik épp csak az általánost fejezték be. Hiszen egyértelmű: érettségi, utána egyetem, és diplomám lesz. De nem ám valami egyszerű büfé, valami komoly. Ekkor még nem volt konkrét ötletem.

A gimnázium azért eléggé átalakította a képet magamról. Nem a külsőmről, az már 11 éves korom körül örökre elromlott, hanem az eddig hitt okosságom is erősen megkérdőjeleződött. Nyelvtagozatra mentem, de abból is a legrosszabbak között voltam. Első félévben bukásra álltam kémiából, kettes lettem földrajzból. A mai napig nem értem mi az a fizika. Eddig se éreztem vonzódást az ilyen tárgyak iránt, de itt örökre eldőlt a humán irány: magyar, töri, nyelvek. Folyamatosan azt hallgattuk, az a tárgy amiben jó vagy meghatározza hová lehet felvételizni. Ha jó vagy töriből, de matekból nem, nincs külker.  Nekem maradt a tanár szak meg a jog kb. Mást nem mondtak a tanárok, azt hittem nincs is más, a város volt meg fixen ahová feltétlenül jelentkezni akartam. Istenem de buta voltam. Mindenhez.  A választáshoz, a gondolkozáshoz.

A tanárok azt is mondták jó vagyok magyarból meg töriből, menjek jogra. Fel is vettek mindenhová, jó magas pontszámokkal, az első helyre kellett menni, akkor még nem volt választásom. Közben belejöttem a gimis tanulásba is, nem kitűnőre, de elvoltam, csak a nyelv nem ment túl jól. Legalábbis nem a C nyelvvizsgára ami a nyelvtagozat lényege lett volna. Azért anyukám kapott megjegyzéseket a már nem kitűnőségemre is, látszik hogy a gimnázium már nem falusi általános és egyéb hasonló kedvességek.

A gimis sokkhoz képest az egyetemen szállt el az agyam végleg, az anyagi különbségek egyre feltűnőbbek voltak, egy teljesen ismeretlen világba keveredtem. Közben egy bántalmazó kapcsolatban (most már megértettem) éltem, nem maradtunk meg a lelki szintnél sem.  Ezek mentek párhuzamosan. Nem sikerült barátokat találnom egy ideig, rohantam haza mindig hozzá, mert okkal féltem, mit művel vajon amikor nem találkozunk. Az idő telt, a kreditrendszert bevezették, a vizsgák csak lassan fogytak, nem sikerült rátalálnom a jól tanulás útjára.  A nagy vizsgákkal mindig gond volt.

Közben otthon kezdtem ciki lenni, szégyellnivaló, az emberek kérdezgették mennyi van hátra. Anyu meg apu összeszorították a szájukat ilyenkor, mérges pillantásokat vetettek rám. Végre felszabadító szakítás, hirtelen lett egy csomó barátom, jó lakótársam, buliztunk is sokat . Ezek a legjobb emlékeim. Sosem voltam egyedül, ezek a barátságok a mai napig megvannak. A várost is imádom még mindig.

Lejártak viszont a diákhitel évei.  Abból fizettem az albikat, el kellett mennem dolgozni is, és itt jöttek a legótvarabb diákmelók egymás után. Néha egy nap több is. Később lejárt az államilag finanszírozott féléveim száma. Azt a rettegést amikor félévente el kellett kérnem a pénzt otthonról költségtérítésre. A keresetemből albérletre, kajára és néha turkálóra futotta. Adtak, de apu meg tudott volna ölni a szemével hozzá. Mindig úgy csinált, mintha sosem tudná mikor kezdődik a szemeszter.  Mondjuk nem is tudta, ilyesmi nem érdekelte. Csak egy fontos kérdés volt mindig: nem sikerült? Egy kicsit jogelméletesen megfogalmazva ez volt az én értékduálom ami mellett működtem: sikerült/nem sikerült. Teljesen beivódott az elmémbe, ma is mindent ezek mentén gondolok végig.

Bevezették a 3 félév egy tárgy dolgot, azonnal bele is kerültem a körbe, áttettek levelezőre, nem kellett kirúgniuk, maradt a bevételük így is. Még többet kellett dolgozom, csak vizsgákra jártam, alig sikerült 1-1 néha. Éjszakai műszakban voltam szinte mindig.  Az fizetett a legtöbbet. Néha maradt a hónap végére is a fizetésből, pedig nem herdáltam el. Aztán kitettek a munkából, mert a főnök nem tudta, vagy nem akarta már elintézni, hogy levelezős létemre tovább dolgozhassak. Törés, sírás, munkakeresés, további szerencsétlenkedés, titkolózás otthon. Egy idő után mikor teljesen kifogytam a pénzből elmondtam mégis. Közben családi halálcsomag: egymást követő napokon, közeliek, temetések stb.

És újabb 3 félév 3 felvett és nem teljesített tárggyal: áttettek egy másik város levelező szakára. Ez viszont sokkal közelebb volt hozzánk, haza kellett költöznöm, elvesztettem a szabadságom, nem volt egy fillérem se, ott kellett hagynom a közös albinkat a barátnőmmel, akivel véd-és dacszövetséget kötöttünk, össze voltunk nőve. Nem hittem, hogy valaha is másik helyen fogok még élni. Úgy éreztem, mint akit bezártak, megfulladok otthon. Életem legmélyebb depressziójába estem vagdosással, nappali alvással, leálló anyagcserével és annak minden következményével.  Valamit haladtam is a vizsgákkal annyira h csak 6 nagyon nagy maradt meg.  De ilyen gyilkosok gyilkosai.  Közben folyamatosan az öngyilkosságomat tervezgettem. 

Egyszer csak hirtelen, hónapokkal később bejelentkeztem egy tb.s pszichóhoz, aki adott nekem pár bogyót és szép sorjában letettem a maradék vizsgákat. Nem volt olyan egyszerű, közben végig véreztem, de nem zavart, mert sikerült valami, hosszú idő után először. Óriásira híztam, de valami sikerült. Még a szakdolgozatot is rohamtempóban írtam és adtam le, itt viszont valami újra  elszakadt. A gyógyszerek se tartottak már egyben, halálfélelmem volt a vérzés miatt, az államvizsgák következtek, de már eredmény nélkül.

Sokkal jobban is beszophattam volna, de a nőgyógyász nem talált rákot, holott meg voltam győződve róla, javasolta viszont a pszichobogyók abbahagyását és elküldött endokrinológushoz, aki kiderítette az pajzsmirigy-alulműködést és az IR-t is, gyanítjuk azóta is a a PCOS-t , és progeszteronom se sok van. Hogy ezek mind meg voltak-e korábban is, vagy csak a sorozatos megrázkódtatás hozta elő, nem tudom, valahol mindegy is.

Olyan nagyon diploma közelben voltam itt, hogy elő kellett vegyem a nyelvvizsga-problémát (nem volt meg a kívánt C, csak egy B) is. Elkezdtem egy levelezős oldalon felfrissíteni a tudásomat, megismertem M-et, ezt az aktát nem nyitom most meg. Ismeritek a történetet. Meggyőződésem, hogy őt kaptam ezekért cserébe.

Összekapartam egy államvizsgát, majd a maradékot tartogattam jó sokáig, szinte csak magamnak megtartva, h én ezt bizony nem adtam fel még mindig.  Egyszer hangosan kijelentettem, én itt ezt most befejeztem, képtelen vagyok tovább csinálni. A családom a mai napig ebben a hitben van. Talán jobb lett volna úgy, az legalább saját döntés. A többit tudjátok nagyjából.

Így jutottam el a tegnapi naphoz, amikor egy nap alatt 3 vizsgát kellett volna letennem.  Nem csavarom tovább, nem sikerült. Egy részem azt hiszi mindent megtettem, egy másik úgy gondolja csak keveset, de semmiképpen se eleget. Az elég csak a 'sikerült' lett volna. Ezt nem tudtam elérni.

Annyi minden történt, annyi mindent hittem ez alatt a rettenetesen sok idő alatt. Mindent a sulival együtt éltem át, összekapcsolódnak. Ott tartottam a vizsgákkal, amikor ez és ez történt. Amikor ebből vizsgáztam ekkora voltam, azzal jártam, az tetszett stb. Minden emlékemet meghatározza az egyetem, a fél életemet; ez a közepe mindennek. Mindenemnek.

Ezek közül már semmi sem fog valóra válni.  Nem leszek már diplomás. Végül azoknak lett igazuk, akik azt mondták, csak egy érettségim van. És az érettségi semmi. Ki vagyok én diploma nélkül? (Azt se tudom ki lettem volna vele, nyilván ez is igaz.) Mihez kezdjek? Mit csináljak? 36 éves vagyok és újra itt állok a 18 éves kori önmagam kérdéseivel. Dupla annyi tapasztalatom van mondhatom, de mire megyek vele. A tapasztalat azt mondatja nem vagyok képes semmire, nem tudtam elérni semmit. A válasz egyértelműen a takarodjak dolgozni végre, tudom én, de mit. Mi az amire képes vagyok, és nem érzem magam a legutolsó szerencsétlen senkinek tőle? Mi az amitől az én életemnek is értelme lesz? Új értelme, vagy végre egyáltalán bármilyen értelme. 

Köszönöm nektek a támogató, érdeklődő kommenteket, de sajnos elbuktam, még egyszer, utoljára.

29 megjegyzés:

  1. Sajnálom. De fogd fel úgy, hogy befejeztél egy régi könyvet, és kezdhetsz egy újat. Bármilyet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Igen, érzem valami ilyet is a sok-sok más érzés mellett, bár rá kellene még jönnöm milyen műfajban írjam azt a könyvet, most csak pörögnek az ötletek egyelőre.

      Törlés
  2. Sajnálom, most biztosan szomorú vagy, megértem. De ez nem jelenti azt, hogy nem leszel már diplomás. Ha kitalálod, hogy mi érdekel, és 3 év alatt szerezhetsz diplomát. Tudom, pénzbe kerül, nem is kevés a tandíj, de nem lehetetlen. És nem is biztos, hogy a diploma segít a boldogsághoz. Sokan diplomával, tizenöt éves karrier után döntenek úgy, hogy cukrásznak, masszőrnek, ötvösnek állnak. Szóval ez nem a vége, ez valaminek az eleje lehet! Szorítok!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Igen, szomorú vagyok valóban, de kicsit olyan, mintha már egyszer mindezt átéltem volna(mert tényleg), és most nem tudnám még egyszer, csak felidézem milyen volt júniusban.
      Nem hiszem, h diploma kell a boldogsághoz, azzal is megelégednék, ha akármi bármi lenne az, csak tudnám már mi az.

      Azt gondolom új diplomába már nem kezdek bele, ahhoz öregnek érzem magam. Itt már nem állok neki, M csöppet kiakadna (utazgassak kéthetente?) ha ilyen sokszor otthagynám, és az még sokkal több pénzbe kerülne mint a tandíj, Németo.ban meg nem merek ennyi nyelvtudással.

      Most tanácstalan vagyok, járnak a kerekeim napok óta. :)

      Törlés
  3. Szerintem tényleg engedd el ezt most már és kezdj el olyat tanulni, amit szeretsz és érdekel. Én diplomás vagyok ugyan, de soha nem használtam és évekkel később elvégeztem még kétkezi szakmákat is, sokkal nagyobb lelkesedéssel. Nagyon drukkolok neked, hogy megtaláld a helyed és túl tudj lépni ezen az egészen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a drukkolást is, -arra már nem válaszoltam a vizsga napján-, és a vigasztaló szavakat is. :)

      Én vagyok az a nem normális, aki azt se tudja mit szeret, vagyis amit szeret (filmek, könyvek, sorozatok, nyelvek, kis művészet), azokkal nem tudok mit kezdeni. Semmiben se vagyok túl jó, és tényleg nem értek semmihez.

      Kész vagyok túllépni ezen, de úgy szeretnék, h nem egy nagy fájdalom marad bennem majd az idő segít alapon, hanem gyógyulni is akarok ebből az egészből, kell rá valami vigasz, helyette valami. Egy nagy nem tudom most minden.

      Törlés
  4. Sajnálom, tényleg :( de legalább pont van a végén, és most elkezdhetsz azon gondolkodni, hogy ki vagy te (diplomával vagy diploma nélkül, de ez úgyis olyasmi, amin át kell rágnod magad...) Nekem az egyetem befejezése és 4 év "sosem leszek jó benne, sosem fogom szeretni"-munkavégzés után jött el az a pont, amikor 180 fokosat váltottam, és azóta minden papír nélkül is olyan munkám és munkahelyem van, ami objektíven is sokkal jobb, mint bármelyik korábbi, de jobban is érzem magam itt (kivéve amikor belegondolok, hogy 5+4 év "idővesztegetés" után vagyok ott, ahol pályakezdők... de ha akkor nem váltok, még mindig nem tartanék itt se, és sose bántam meg)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)

      Igen, szép, nagy pont. Meg vagy 10 rémarcú felkiáltójel is, mikor hogy érzem magam. Már évek óta ezen gondolkozom igazából, és még nem jöttem rá ki is vagyok én. Mindig a senkinél lyukadok csak ki, lehet tényleg ennyi.

      Nagyon örülnék bárminek amire rájövök, hogy na ez az; de ötletem sincs, vagy csak olyanok amiktől máris elszomorodok.


      Örülök, hogy te megtaláltad a neked valót. :)

      Törlés
  5. Nagyon köszönöm az őszinteségedet! Szerintem nem is tudod, hogy ez mennyire nagy dolog, igen innen lehet lépni tovább és nem ez volt a te utad. Hány kifogást leírhattál volna ,de nem ,tisztelet neked!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Legalább ott legyek őszinte ahol tudok, ha már ennyi mindent elhallgattam otthon. Köszönöm, bár nem hiszem, hogy tiszteletet érdemelnék. Tény, hogy általában csak magamban látom a hibát. Most is. Nem úgy mint M aki egy kukás autóval fotózta le az egyetem épületét, és azóta az a profilképe. Ő nem az én hibámnak gondolja.

      Jó lenne rájönni, mi az én utam.

      Törlés
  6. Nagyon sajnalom. De hiszek abban, hogy ezt elengedve meg fogod talalni azt, ami neked valo, amit szeretsz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Én inkább csak remélem, nem erős oldalam a hit, legalábbis nem magamban. Agyalok folyamatosan azóta, mit csináljak.

      Törlés
  7. Sajnálom én is :(. Viszont megpróbáltad, nem hagytad ki ezt az utolsó “dobást”. Nagyon bátor vagy, hogy belevágtál és sztem semmi szégyellnivaló nincs abban, hogy nem sikerült. Valszeg az emberek döntő többségének nem menne az államvizsga hha most adnának egy hónapot felkészülni.
    De ahogyan a többiek is írták, innen csak előre van, kitalálhatod, hogy mi szeretnél lenni, mit dolgoznál, mivel foglalkoznál szívesen. Jó lesz, drukkolok <3!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm neked is! :)
      Van bennem egy kettősség ezzel kapcsolatban, kicsit megnyugodtam, hogy megpróbáltam, végigmentem. Ez nyilván csak magamban jó, az eredményen nem változtat, amitől szomorú vagyok, és szégyellem is magam. Jó, hogy csak kevés embernek meséltem el, itthon legalábbis, az új életemben azért tudták jó páran, meg a blog természetesen.

      Mennék én előre, sőt rohannék is, meg kell nyugodnom, és az irányt se ártana kitalálni. Halvány lila ötletem sincs per pillanat, vagyis ötleteim lennének, de nem mindnek látom értelmét most, vagy inkább hosszútávon..

      Törlés
  8. nagyon drukkoltam, álmodtam is rólad, és szívből sajnálom, hogy nem jött össze. de - ahogy előttem már megírták - erős vagy, bátorság kellett ahhoz is, hogy újra megpróbáld, és a szembenézéshez is. légyszi hidd el, hogy 36 évesen semmihez sincs késő, én is annyi fordulatot látok magam körül. próbáld elengedni a nyomasztó gondolatokat. én biztos vagyok abban, hogy most megtalálod a saját utadat, hajrá! <3

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon köszönöm! :)

      .. és rémálom volt? :D Erős? én? Hát nem tudom ezt miből szűritek le, egy frissen kikelt kiscsirke lelkierejével készültem fel a vizsgákra, látszik is az eredményen.

      Nehéz nem öregnek látni magam 36 évesen, valahol tudom, nem így van, de mégis azt érzem, már késő, ha eddig nem hoztam össze semmit, mihez kezdjek még most. Jó lenne megtalálni az én fordulatomat, az én utamat.

      Törlés
  9. Nekem is tobbszor eszemben voltal, gondoltam rad.
    Megprobaltad es ez szamit. Korabban mar leirtam a temarol a velemenyem, azota is valtozatlanul tartom. Fel a fejjel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm neked is! Csak ha végzettségemet kérdezik, nincs válaszom, ez a baj.

      Igazad van a diplomáról alkotott véleményedről, egyet is értek vele, amikor másokról van szó. Nehéz ezt most helyre tenni.

      Törlés
  10. nagyon sajnálom :(
    de ahogy mindenki írta előttem: megpróbáltad! most már lezárhatod magadban azzal a tudattal, hogy megtettél mindent :*
    egyébként meg amennyire kikészített ez az iskola, az totál nem érte meg! semmi nem ér ennyit, hogy rámenjen az idegrendszered!
    engedd el, ez egy lezárt fejezet, a szüleid úgy tudják úgyis, hogy már nem is akarod tanulni és kezdj valami újba, érdekesbe, olyanba, ami örömet okoz :) mindig tanulunk, akárhány évesek vagyunk ;) és te még igazán fiatal kiscsirke vagy :*

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! :)
      Igen, megpróbáltam, végigmentem, de nem tudtam még eldönteni, megtettem-e mindent.

      Kikészített, sok mindent elvett tőlem, a fél életem ezzel telt el, nem mondhatom rá,h nem érte meg, akkor a fél életem értelmetlen volt? Az nem lehet..

      Ami örömet okoz, azzal nem igazán tudok mit kezdeni, vagy pénzt keresni, nem tudom mihez kezdjek most. Tudom mi lenne a helyes, az viszont nyilván nem öröm.

      Még hogy kiscsirke, ezen annyira nevettem :D

      Törlés
    2. a fél életed ezzel IS telt, tehát nem volt értelmetlen az! tanultál az életről, meg egyáltalán itt vagy, ahol most és úgy jutottál ide, hogy azon mentél keresztül eddig, amin...
      szóval volt értelme :*

      az a tevékenység, ami örömet okoz, azzal nem feltétlenül keresel pénzt... ha igen, akkor az a szuperplusz helyzet :)
      láttam például, hogy szereted a nyelveket, elkezdhetsz tanulni egy általad nagyon szeretett nyelvet... vagy kereshetsz magyar közösséget, ahol mondjuk taníthanád a gyerekeket egy hétvégi iskolában magyarra, hogy ne felejtsék el, vagy ha vannak rendezvényeik, találkozóik, ott is közreműködhetsz... bébiszittelhetsz esetleg magyar családnál pár órát, ha van kedved hozzá és taníthatod a gyerekeket magyarra... kereshetsz nemzetközi cégeket, ahol a nyelvtudásod lehet hasznos... így hirtelen ennyi ötletem lenne, de biztos van még ;)
      vagy keress új hobbit, vagy eleveníts fel egy régit, amit régebben nagyon szerettél, de valami miatt elmaradt...
      kinyílt előtted a lehetőségek tárháza, most, hogy már nem nyomaszt ez az államvizsga dolog ;)
      szorítok, hogy megtaláld :*

      Törlés
  11. sajnálom, de emelt fővel nézhetsz tükörbe, mert mindent megtettél és még annál is többet! semmi szégyellni valód nincs, azért ez nem ugyanaz, mint büfé-ruhatár szakon eltölteni egy évtizedet. most friss lapot nyitsz, kitalálod mit szeretnél és megvalósíthatod.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én és az emelt fő, szerintem olyan még sosem volt.

      Igen ez a terv, az új lap. Kár, hogy sokszor hittem már ugyanezt, és most nehéz hinni magamnak, akármennyire is minden ebbe az irányba mutat.

      Köszönöm neked is! :)

      Törlés
  12. "filmek, könyvek, sorozatok, nyelvek, kis művészet", azért ez nem rossz felsorolás szerintem.

    én még moziba is el akartam menni jegyárúsnak kiegészítő tevékenységnek, nem szégyelltem volna. persze filmrendezőnek lenni biztos menőbb, de ahhoz jó sok csillagnak együtt kellene állnia az égbolton.

    könyv... én imádnék könyvtáros lenni. vagy könyvesboltosnak. :)

    nyelvek... hm... értelek... én két nyelven beszélek, az egyik a munkanyelvem, mégis kevés. az emberek nem hiszik el nekem, hogy kevés. oké, tudom, rossz "önmenedzser" vagyok.

    művészet... nehéz, nehéz, én eredendően művésznő szerettem volna lenni. :DDD nem jött össze. persze még összejöhet.

    ne csüggedj, fiatal vagy!!!!! mondom én, aki 10 évvel idősebb nálad, hát csak tudom. :)

    fel a fejjel!!!!

    (ja, 33 évesen diplomáztam, mert rólam mindig azt mondták /és mondják/, hogy butuska vagyok. egy olyan szakon, ami könnyű volt, és életem legjobb iskolája volt, legjobb iskolai élménnyel /na persze amikor vizsgázni kellett baromira nem ezt mondtam, minden piszlicsáré vizsgán be voltam fo... tojva.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. ó, a könyvtár... vagy a könyvesbolt!! álmaim netovábbjai! <3 <3

      Törlés
    2. Igen, a könyvesbolt nekem is egy titkos favoritom. :) Nem vásároltam, de nézelődtem tegnap egy óriásiban, és hát ahhh az az illat és látvány, utána fogok nézni, hátha van valami ilyen lehetőség.

      Kedves Bezzeg! Annyira azért nem vagyok fiatal, maximum fiatalabb, mint akik előttem születtek! :D:D:D
      Szerintem egyedülálló anyaként tényleg művésznő vagy! :*

      Köszönöm a kedves, biztató szavakat! :)

      Törlés