2014. június 27., péntek

Kedd reggel 7 óra 15 perc óta hivatalosan is ebben a városban élek. Bejelentettünk engem. El is tartott vagy 5 percig. Nagyjából mindent értettem, ment volna egyedül is, mert nem kérték a jóváhagyását annak aki a lakást igazából bérli (Mármint a barátom). Időpontot már nem tudtam volna kérni, pláne nem telefonon. Igen, megint a nyelv.

Utána elmentünk a Közlekedési Hivatalba (nem tudom, hogy fordítják, mindegy is) autót bejelenteni. Ugyanis mire visszajöttem vett egy autót. Még egyet. Nem elég, hogy a szülei most vontatták át 1000 km-en azt, amit az apjával építettek már vagy 6 éve. Nem tudom megérteni ezt, nem gazdagok, hogy oldtimereket tároljanak szerte a városban, és pénzkidobásnak tartom, mert biztosítás, adó, garázsok, most komolyan. És mindig elromlott valami azon a szaron, és el is fog. Röpködnek a százasok. Ha ilyen jó fizetésem lenne, én biztos rajta ülnék, nem dobálnék ki 200 eurókat, most figyeljetek, autópizsamára. El se hiszem. De semmi közöm hozzá, ő pénze, örüljek, hogy itt lehetek egyáltalán. 

Szóval lett egy családi autónk is. Ami az "enyém", de nem is, mert vezetni ugye nem is tudnék egyedül. Bár rendszámként a monogramomat és a szülinapomat akarta bejelenteni, de csak félig sikerült, mert ezekhez a betűkhöz csak egy számsor volt szabad. Ezen azért meghatódtam kicsit. De a véleményemet lásd. fent. Engem spórolásra neveltek, hogy biztonságban legyünk, vagy mondhatnám úgyis, hogy mindig legyen pénz ételre, és ne kelljen kölcsön kéregetni (ez tükrözi az otthoni életszínvonalunkat), persze ez a veszély nem áll fenn, de ha rajtam múlna, pár év alatt lakást vennénk. Természetesen nem rajtam múlik. 

Semmi bajom a bérléssel általában, ha itt elférnénk, és nem a kis kanapéra lenne feltelepítve a hasizmos gép, és egyéb hülye megoldások. A padlást totálisan bevette, felhordott egy rakás holmit. Nekem itt csak ruháim és könyveim vannak, az is csak egy pár, semmi másom, és nincs hely. A ruháim gyűröttek, mert egymáson nyomorognak a pár polcomon, azt sem tudom mim van, mert úgy össze van zsúfolva, hogy át se látom, ha keresek egy darabot. Azt mondta nem akar másikat bérelni, és innen csak akkor költözünk el, ha lakóhelyet veszünk. A kedvencem, hogy szerinte itt egy gyereknek is helye van. Kérdeztem, hogy és hová tenné szerencsétlent mégis? Hát ide: mutat a radiátor melletti sarokba.. Meg hogy a babának nem kell sok hely. Persze nem is, mert nem nő meg, nincs semmije, se ágya, se ruhája, se ruhásszekrénye. Nem hiszem el. (Keserűen jegyzem meg, hogy szinte még jobb is, mert minden jel arra mutat, nem nagyon lesz itt teherbeesés sem. Ha egy döntés eredménye lenne, nagyobb békével venném tudomásul, így csak egy újabb dolog, ami nekem nem megy.) De enélkül se férünk el, és minden helyiség egyszerűen túl zsúfolt.

De visszatérve az autóbejelentéshez: ide is időpontot kellett foglalni, majd elmenni a rendszámért, vissza a hivatalba, és kész. A behívásra vártunk kicsit, de egész gyorsan ment összességében. 

A délelőtt legjobb része a végére maradt, elmentünk ugyanis a bankba, számlát nyitni nekem. Ez volt a legborzasztóbb, mert itt ismét rájöhettem, hogy nem beszélek németül, teljesen idiótának éreztem magam. Semmit nem említett arról, hogy ebben a bankban konkrét vallatás van számlanyitás előtt. Nem hittem, hogy megint a vizsgáim sikertelenségéről kell beszélnem, és újra meg újra ki kell mondanom, nem vagyok semmi. (Was machen Sie beruflich?) Másfél óráig szenvedtem ott, egyedül nem tudtam volna megoldani ezt sem. 

Mi tanuljak, mit olvassak, hogy jobb legyek?

Hogy intéznek el ilyen dolgokat azok, akik csak úgy minden nyelvtudás nélkül beállítanak egy országba? Vagy én fújom fel ennyire? Én gondolom sokkal bonyolultabbnak ezt az egészet?

(Látszik, hogy az elmúlt 2-3 hétben sok minden bennem maradt, mert egy olyan patchwork bejegyzést sikerült megszülnöm ide, hogy csak na. Bocsánat, ha összefüggéstelen lett.)

7 megjegyzés:

  1. Nincs esetleg a városban valamilyen klub, ahova el tudnál menni beszélgetni? Hátha vannak jófej osztrákok, akik rendeznek ilyeneket, hogy a külföldiek is fejlesszék a nyelvtudásukat. Vagy nem tudom, meddig akarsz maradni most, de az adminisztratív dolgokból gondolom, hogy hosszabb távra (és nem, ne írd azt, hogy "ha kidob"!), és akkor amíg nincs munkád, esetleg munkakeresés alatt, megkérdezhetnéd a munkaügyi központban is, hogy szerveznek-e nyelvtanfolyamot.Egy másik blogban olvastam, ugyan bécsiek, hogy ott van ilyen. Barátoddal angolul beszéltek? Nem tudnátok esetleg vele is németre váltani?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Németül beszélünk, csak ő osztrák. :) Jófej németekre lenne szükségem, mert német városban élünk, de rettentő nehezen barátkozom, ez mindig így volt, nem tudok kibújni a bőrömből sajnos...

      A konyhanyelvvel vagyok nagyon elégedetlen, hogy csak erre futja tőlem, még mindig, és nem fejlődök sehová, csak erőlködök könyvvel, újsággal, tévével.. :/

      Törlés
  2. Szerintem az a fontos, hogy ne add fel, ha nem megy, hanem olvass sokat, még ha az elején nem is értesz semmit, keress valami új kedvenc sorozatot, amit csak németül nézel, esetleg német felirattal. Én azt tapasztaltam, hogy van egy periódus, kinek rövidebb, kinek hosszabb ideig, amíg olyan, mintha semmit nem haladnál, ha beleszakadsz, akkor sem, de egyszer átszakad a gát, és onnantól kezdve összeáll valahogy a fejedben, és akkor már könnyű. Én egy fél évet dolgoztam Angliában még az egyetem előtt, és nagyon szenvedtem, hogy bár volt nyelvvizsgám előtte, és 8 évig tanultam angolt, amikor kikerültem olyan volt, mintha más angolt tanultam volna, alig értettem az angolokat, nem tudtam megszólalni, kínszenvedés volt. Így ment vagy 2 hónapig, aztán észrevétlenül, mintha varázslat történt volna, átkattant valami, és elkezdtem beszélni, és megérteni, hogy mit beszélnek hozzám is:) Még a liverpooli főnökömet is értettem, nyilván hozzá is szoktam a kiejtéséhez persze. Az elején volt olyan, hogy beszélt hozzám, én meg egyszerűen nem tudtam elkülöníteni a szavakat, csak néztem rá, ő meg megkérdezte, hogy retardált vagyok-e, amit természetesen megértettem:) Barátodnak nincsen esetleg olyan társasága, ahol nem éreznéd magad kellemetlenül, és tudnál beszélni másokkal is?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én már két éve járkálok ide, és töltök el hosszabb-rövidebb időt, de így is csak ennyire telik, hogy nem értem rendesen a bankban a nőt, mert komolyabb szavakat használ..

      Nézek mindent és olvasok is, ami csak elém kerül, de nincs fejlődés. Lehet én csak ennyire vagyok képes..

      Van egy-két ember akivel jóban van és néha elmegyünk hozzájuk, de ez azért nincs túl gyakran, értem őket többé kevésbé..

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  4. Azért legalább az elején kéne valaki, aki segit, föleg a nyelvtan miatt. Volkshochschule-tanfolyam, magántanárszerüség? Nem kell, hogy tényleg tanár legyen. Tudom, hogy sok pénzbe kerül, de Wo ein Wille ist ist auch ein Weg ;)
    Én anno a szappanoperákból meg bugyuta talkshow-kból nagyon sokat tanultam az elején az élö nyelvet, füzeteket irtam tele kifejezésekkel. Bár én már tudtam elvileg németül, amikor kijöttem. De szerintem te is megpróbálhatod. Kb. merre laksz? Van mailcimed?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem úgy jött le, hogy nem tanultam korábban németül, pedig de. Az volt a fő nyelven, a gimiben emelt óraszámban tanultuk, csak eleve hátránnyal indultam a faluból.. csak írásban voltam jó, megszólalni sem tudtam, nagy csalódás volt, meg is utáltam, 10 évig nem foglalkoztam vele, majd utána a semmiből kezdtem újra.. a nyelvtan azért dereng, persze...

      Azóta tudok megszólalni, mióta megismertem a barátomat, ő tanított meg beszélni..

      Csak az a probléma, hogy nem fejlődök, szerinte igen, de én nem érzem; van amit értek, van amit nem, és ezen aggódom, hogy ennyi, elértem egy szintet, és nem megy tovább, pedig én nagyon akarom; jól akarok beszélni németül, ebből az országból nekem nem a pénz kell, vagy a többi előny, nekem nagyon tetszik, és érteni akarom a nyelvét, igazán, könyveket akarok olvasni németül... és úgy érzem csak erőlködöm, de csak ennyire vagyok képes, mert nincs nyelvérzékem.. más bezzeg ebben is jobb..

      A tévében mindent nézek, ami nem olyan bugyuta, hogy már nem bírom tovább, rengeteg jegyzetem van.. RENGETEG!! még a gimis szótárfüzeteimet is előkerestem korábban..

      Északon lakom, HH a rendszámunk :D

      Emailem: annnunciata.1.1.1@gmail.com

      Törlés